söndag 1 november 2015

Vårt sovrum

Tänkte fortsätta på den virtuella rundturen hemma hos oss som jag inledde för några veckor sedan med att visa köket. Nu har turen kommit till vårt sovrum, och eftersom det inte är så mycket att se där heller så blir det inga fem bilder, bara två. Det finns helt enkelt inte mycket mer att visa än de två vinklarna, som för övrigt visar ungefär samma sak. Det som inte syns på bilderna är den fjärde väggen, den som är mitt emot sängens huvudände. Men den är helt kal, så det gör inte så mycket.

Ena väggen i vårt sovrum är en fondvägg, och det är ett genomgående tema. ALLA rum har fondvägg. Lägenheten tapetserades om för fyra år sedan och dåvarande hyresgästen valde inte precis samma tapeter som vi hade valt. The perks of att bo i hyresrätt.

Hur som helst, när man kommer in i sovrummet är det det här man ser. Vi har äntligen köpt lampor till sängborden, det var på tiden. Men i fönstret lyser både växter och mysbelysning med sin frånvaro. Det går rätt snabbt att bygga upp basmöblemanget i ett hem, för att det är absolut nödvändigt, men resten tar tid. Allt extra-grejs som gör att det faktiskt känns som ett hem. Nu när det helt plötsligt blivit så mörkt är fokus på lampor. Att ha en taklampa i varje rum funkade under sommaren, men nu måste lite fönsterlampor och mysbelysning inhandlas. Därav mina utflykter i lamp-djungeln.

Står man ungefär där stolen står längst till höger i bilden ovan ser man ungefär det som syns i bilden nedan. Och det är allt som finns i sovrummet. Sängen och sängborden köpte jag nya men garderoben fick jag för några hundralappar av den tidigare hyresgästen. Praktiskt, han slapp kånka ut ett åbäke till garderob, jag slapp kånka in ett. Får hålla tummarna för att nästa hyresgäst efter oss också vill ta över den.

Sängen är för övrigt 160 cm bred. I Colombia är nämligen dubbelsängar 140 cm breda som standard. Vi hade en 160 cm, vilket i jämförelse kändes som rena lyxbredden. Så varför ändra på ett vinnande koncept? Kanske jag tänkte. Eller så kanske jag inte tänkte alls. För hade jag insett att standardbredd på dubbelsäng i Sverige snarare är 180 cm (och att sovrummen faktiskt är byggda med plats för det) så hade ju det helt klart varit ett bättre köp. Särskilt med tanke på att vi har ett barn som är sällskapligt så till den mildra grad till och med i sömnen att han varje natt trippar över till oss så vi sover för det mesta tre i sängen, åtminstone halva nätterna. Finns det hjärterum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.