söndag 14 september 2014

Ni 16,6%, vad har ni för ursäkt egentligen?

I Colombia blir du inskriven i röstlängden när du blir myndig och skaffar ditt ID-kort. Den adress du anger då finns kvar tills du anger en ny till valmyndigheten. Det går inte att göra när som helst, utan under vissa perioder, och flera månader innan närmsta val. Det går inte att göra via post eller internet, du måste fysiskt ta dig till ett myndighetskontor, på arbetstid.

Du måste rösta på den vallokal som tillhör din adress. I förförra presidentvalet kunde inte Oscar rösta, för han var fortfarande inskriven i vallängden på colombianska ambassaden i Buenos Aires och missade adressändringsperioden. När han insåg det några månader innan valet var det redan för sent.

Du måste rösta på valdagen. Det går inte att förtidsrösta, eller poströsta, eller rösta via ombud.

En tredjedel av landet befinner sig i hög eller extremt hög risk för våld relaterat till valet, vilket inkluderar allt från hot till mord.

Ändå röstar runt 45% av befolkningen. Colombias låga valdeltagande brukar kritiseras, men själv tycker jag att det är smått fantastiskt att så många ändå röstar, trots att det är så otroligt otillgängligt och dessutom farligt för många.

I Sverige kan du rösta i princip när som helst. Flera veckor innan valdagen, på affären, på bibliotek, lite överallt. Du kan poströsta och du kan skicka din röst via ombud. Du kan till och med ändra din röst om du förtidsröstade och sedan ångrade dig.

Kandidater till valet brukar inte mördas under valrörelsen. Väpnade grupper brukar inte bomba vägar för att förhindra människor från att ta sig till vallokalen.

Men trots det så röstar bara 83,4%. Det är ju ett högt valdeltagande om man jämför internationellt, med andra länder som inte har obligatorisk röstning.

Men ändå. När det är så himla lätt att rösta är det helt otroligt att 16,6% inte gjort det. Det handlar om över 1250000 människor som tydligen tycker att det är tillräckligt oviktigt att nazist-arvtagarna gått och blivit tredje största parti för att de ska ha idats pallra sig iväg och rösta.

Visst, några kanske har riktiga skäl till att inte rösta, typ att de ligger i koma. Men knappast över en miljon människor.

Jag tror inte på argumentet att om du inte röstar får du inte heller tycka något om politiken den närmaste mandatperioden, för jag tror inte att demokratin och det politiska deltagandet kan eller bör reduceras till en papperslapp i ett kuvert vart fjärde år. Men jag tycker att det är lite extra mycket ert fel, ni som inte röstade fast det är lättast i världen att göra det, att Sveriges riksdag har en brun skamfläck på 13% de närmaste fyra åren.

13 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. 1.2 miljoner är jäkligt många.

    Skulle även vara intressant att se hur stor procentandel av alla utlandssvenskar som faktiskt röstar i riksdagsvalet.

    Min känsla (enbart baserad på svenskar boende här i västra Australien via sociala medier, så på intet sätt statistisk riktig bör tilläggas!) är att det var en himla massa unga svenskar som fortfarande är folkbokförda i Sverige (backpackers/studenter) och helt enkelt inte pallade jaga rätt på poströstningsmaterial.

    Här finns nämligen inte alternativet att gå och rösta på konsulatet eftersom det inte är bemannat, så det enda alternativet var att gå dit den enda dagen i veckan (mitt under arbetstid) då det faktiskt fanns någon där som kunde lämna ut valsedlar. Så baserat på Facebookkommentarer var det väldigt många som inte hann eller hade möjlighet att rösta.

    Inte för att jag ser det som en ursäkt att inte rösta, men kan tänka mig att det finns många som pluggar utomlands, inte har brytt sig om att skriva ut sig ur folkbokföringen och inte befinner sig i storstäder där det finns en ambassad eller konsulat. (Knappast så att de utgör en stor andel av de där 1,2 miljonerna, men ändå!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog så, men precis som du säger, de kan ju inte vara en så väldigt representativ andel. Och ändå, ingen ursäkt för att inte rösta, det går ju bara man anstränger sig litegrann.

      Radera
  2. Jag har väldigt svårt att förstå varför man inte röstar när det är så lätt här. Verkligen. Vet man inte vad man ska rösta på kan man åtminstone rösta blankt. Så många som offrat sitt liv för att få en demokrati runt om i världen, och så finns det folk som skiter i det utan skäl. Sen att SD är tredje största parti... det säger väl en hel del om att det finns rätt många idioter i vårt land, även bland de som faktiskt röstar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. Jag förstår det inte heller.

      Radera
  3. Så. Bra. Inlägg.
    Jag tycker att det är helt fantastiskt hur lätt det är att rösta. Att det läggs ut så mycket pengar för att skicka röstkort till oss utlandssvenskar till exempel.
    Riktigt otäckt resultat. Och dit, till det främlingfientliga landet, villl jag ta min familj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Och det där sista, precis så känner jag också...

      Radera
    2. Fast vi är väldigt många som inte är främlingsfientliga. Jag tvivlar på att 13% av sveriges röstande befolkning är främlingsfientliga, tror det finns andra skäl än så att så många har röstat på SD. Därmed inte sagt att det är OK att SD är tredje största parti, det är rent förjävligt. Men dra inte hela Sverige över en kam.

      Radera
    3. Ja, jag hoppas verkligen att det är så att många av de där 13% inte insett vilket rasistiskt parti SD är. Fast samtidigt undrar jag hur det är möjligt att undgå. Det är lite som att rösta på Fi utan att vara feminist.

      Radera
    4. Jag tror att en del av förklaringen kan vara att man är missnöjd med hur vi hanterar de flyktingar som kommer till oss. Jag tycker själv att vi ska vara öppna och ta emot flyktingar, men vi måste bli bättre på att integrera människor i vårt samhälle. Att sätta stora grupper med flyktingar utan sysselsättning och utan möjlighet att behärska vårt språk i ett hyreshus i nån liten by i inlandet är dömt att misslyckas. Det ger folk dåliga erfarenheter och då ser man en minskad invandring som en lösning.
      Men, det är förstås inte alltid så. Det finns kommuner som fixar det bra och de ska ha cred för det.

      Radera
  4. Intressant! Obegripligt varför man inte skulle rösta i Sverige! Vi röstade utanför ICA en dag i förväg, efter ca 2 min i kö. Det KAN inte bli enklare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur! Precis så, det KAN inte bli enklare, och lite får man ju faktiskt anstränga sig, särskilt när ansträngningen som krävs är minimal.

      Radera
  5. Jag är bosatt utomlands och har så varit de senaste nio åren (hela mitt vuxna liv). Under den tiden har jag vant mig vid tysk och sedermera maltesisk byråkrati. Då jag hade svårt att bestämma mig för vad jag skulle rösta på, väntade jag lite för länge med att poströsta. Som tur var hade jag också bokat ett besök till Sverige över valdagen, men insåg bara några dagar innan att jag skulle behöva ett dubblettröstkort för att rösta. Mailade i panik till Valmyndigheten vid 22-tiden på kvällen och frågade om jag kanske skulle kunna hämta upp det någonstans då det nog vore för sent att posta det. Fick röstkortet mailat till mig vid 9:30 följande morgon. Bara att skriva ut och ta med. Så lätt och så smidigt. Med den erfarenhet jag har av andra länders byråkratier väntade jag mig oceaner av krångel och trodde att jag förverkat min chans att rösta i det här valet. Så ja, är det något som är lätt att göra i Sverige så är det att rösta, och det är bra.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.