lördag 25 september 2010

Colombias musik del 2: Colombian fusion

Jag hoppar raskt från traditionella vallenaton som jag skrev om i del 1, till moderna Colombian fusion som så vitt jag vet egentligen inte är någon egen genre, men ändå musik värd att nämnas. Om ni klickar på länken ovan kommer ni att komma till kanske den bästa spellistan jag någonsin hittat med dagens colombianska musik.

Den innehåller 45 låtar så det är en helt perfekt förfestlista.

Det är band som tar traditionella colombianska rytmer och blandar med moderna instrument och stilar i en alldeles egen, tja, fusion.

Två av mina favoritband i den här genren, om det nu går att kalla den det (de finns hur som helst med på spellistan ovan), är Choc Quib Town från Stilla Havs-departamentet Chocó (de spelade för övrigt i Stockholm för ungefär två månader sedan), och Bomba Estéreo från Bogotá, men som har mycket karibiska influenser i sin musik.

Choc Quib Town låter ungefär såhär:


(Kidsen i början på videon är dessutom eventuellt jordens sötaste)

Och Bomba Estéreo, såhär:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.