måndag 16 augusti 2010

Alla dessa röda dagar

Idag är det måndag, och av statusuppdateringarna på Facebook verkar det vara första arbetsdagen efter semestern för många.

Själv är jag ledig, och sitter på balkongen med datorn i knät och njuter av solen som för en gångs skull tittat fram. Det är nämligen röd dag i dag i Colombia*, som vanligt. Colombia är ett av de länder i världen med flest helgdagar - hela 18 stycken per år (i jämförelse med Sveriges 11). Det blir en och en halv helgdag i månaden i genomsnitt.

Dessutom är det så fiffigt ordnat att nästan alla helgdagar flyttas till närmaste måndag, så man får långhelg, som nu, och sen fyradagarsvecka på jobbet.

Med ynka 15 arbetsdagars semester per år är det inte mer än rätt med lite extraledighet utspridd över året.

* Det är nästan aldrig någon som vet varför det är helgdag, men jag slog upp dagen idag och det är tydligen la asunción de la virgen. Jungfruns himmelsfärd. Jahapp. Det blev inte jag så särskilt mycket klokare av, någon som är lite bättre än mig på det här med gud och jesus kanske kan förklara?

2 kommentarer:

  1. Oj så härligt! Hmmm... Undrar om det var en för- eller nackdel (för dig alltså) att alla mina tusen frågor damp ner på en helgdag...

    SvaraRadera
  2. Ja, det är väldigt skönt, faktiskt!
    Det var nog en fördel, särskilt för er, då fick ni svar snabbare :)

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.