lördag 17 juli 2010

Hur är vädret därborta egentligen?

Jag tänkte inleda med att reda ut ett och annat som folk därhemma ofta frågar mig om.

Först ut: Klimatet. Som det väderfixerade folk svenskarna är, är frågan om hur vädret är i Colombia lätt vanligast på hur-är-livet-därborta-frågelistan. Andra antar helt enkelt att det är palmer och tropikvarmt året om, eftersom Colombia nästan ligger på ekvatorn. För båda grupperna är det dags att reda ut begreppen.

Colombia ligger visserligen nära ekvatorn, men Bogotá ligger på 2600 meters höjd, vilket effektivt håller all eventuell tropikvärme som skulle vilja leta sig hit, på behörigt avstånd. Medeltemperaturen är väl runt 15-20 grader och när det blir riktigt, riktigt varmt blir det kanske 25, max. Dessutom är det tydligen något med bergsklimat som gör att det regnar ofta. Jag skulle vilja påstå att det regnar nästan hela tiden. Som nu, till exempel, som ni kan se på bilden med utsikten från min balkong.

Med nästan hela tiden menar jag nästan varje dag, dock inte konstant. Vädret är extremt ombytligt, och trots att det är strålande sol på morgonen är det ett hett tips att packa ner paraplyet i väskan, för man vet aldrig när skyfallet kommer. Det är tydligen det där bergsklimatet som har med det att göra också.

Det finns inga årstider, men torrare och regnigare perioder. Nu är vi, som ni ser på fotot, inne i en sån där torr och solig period som de kallar sommar, som infaller två gånger om året, typ i mitten och i slutet. Resten kallas vinter och då regnar det mycket. Till skillnad från nu, då.

MEN, det finns fördelar med Colombias klimat också (och nej, det ser inte alltid ut som på bilden, jag överdriver lite och är lite dramatisk). Största fördelen är kanske att inte alla ställen i landet ligger på 2600 meters höjd, och eftersom vi faktiskt har ekvatorn nästgårds behöver man bara åka ner till något lägre liggande ställe så är man i tropikerna. Året om. Sisådär tre timmar i bil hemifrån.

Även om jag blir less på det halveviga regnandet ibland, och saknar Sveriges
årstidsväxlingar nästan jämt så är det svårslaget att kunna dra till palmer, pool och 30 graders värme över helgen om man skulle bli sugen. Året om.

2 kommentarer:

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.